Thursday, May 20, 2010

ayam oh ayam...

pagi-pagi lagi....

trutt trutt.... trutt trutt... (deringan enset nokia aku)

hello assalamualaikum... 'sapaan aku' dengan suara yg baru bangun dari tido. cuba nak cover yg dah lama bangun tapi sering kantoi..

waalaikummussalam..'balas pemanggil'

rupanya itu ialah panggilan dari ayahku yg sedang berada di kampungnya.. kampungnya bersamaan juga dengan kampung aku kan? kan?

aku: ha, ayah ado gapo eh?
ayah: pegi lepas ayam dalam gop(reban) lepas 2 bg makan..............................................

(perbualan aku dengan ayah aku berlanjutan lebih kurang 10minit sambil di tambah adun sedikit nasihat2 yg berguna)... padahal kena marah sbb asyik bangun lewat...

selesai sudah solat subuh, aku bergegas menukar pakaiaan ku utk melaksanakan amanah oleh ayahku.. tugas ini terpaksa aku pikul kerana beliau berada di kampung.. agar mencabar bagi aku utk menggalas tugas ini walaupun hanya melepaska ayam dari reban di samping memberi mereka sarapan pagi..


wah, nampaknya ayam2 ku sudah bersedia utk di beri suapan pagi.. aku suruh mereka beratur utk mendapatkan makanan namun tidak di endahkan.. aku mengerti kerana mereka hanyalah seekor, eh, bnyak ekor jugak so, aku guna beberapa ekor ayam.. di berikan otak tidak utk akal.. bagaimana utk manusia yg tidak mengendahkan arahan atau suruhan??? mempunyai otak malahan akal... MAKNA KATA .....lebih teruklah dari ayam.. tidak begitu?


disebalik menabur nabur dedak dengan nisbah 3:3 (3 sukat jagung, 3 sukat xtaw nama apa mkanan tu) aku melihat ibu ayam bersama dengan anak anak jagaannya mematuk matuk makanan itu.. apa yg dapat aku lihat dari mata kasar ini, (cuba korang bayang) ibu ayam itu mematuk kepada dedak yg diberi oleh aku, kemudian anak anaknya berebut rebut mematuk di tempat yg sama dan si ibu melepaskan balik dedak yg telah dipatuknya utk si anak anaknya... (huh, berbelit belit ayat). pemikiran aku, si ibu itu sanggup mengalah demi anak anaknya....
pemikiran lain, si ibu sedang mengajar anak anak nya utk makan...


masyallah.. lihatlah manusia.. jika Allah s.a.w menciptakan binatang ini dengan adanya sifat keibuaan, kenapa ramai wanita atau nama lainnya utk mereka ini ialah betina di dunia ini dengan rela hatinya membuang begitu sahaja anaknya.. jika diperhatikan, ibu ayam itu juga terlanjur, buat dengan sapa entah. mana bapaknya pun xtaw la di mana 100% tidak menghiraukan si ibu ayam yg telah di nodainya.. namun si ibu itu tetap tabah membesarkan anak anaknya dengan penuh kasin dan sayang..

ini menurut pandangan mata hati aku lah..


sesudah menyelesaikan tugas mencabar ini dan menyelesaikan segala objektif.. aku pun tanpa berlengah lagi..
kerana masa bagiku amatlah penting.. so, aku nak sambung tido balik..


babai.......

No comments:

Post a Comment