Tuesday, October 5, 2010

Antara Racun dan Herba

suatu petang yg sedikit teduhnya....
panasnya membakar kulitku membuatkannya lebih
hitam dari hitam yg sedia ada...

pasti air yg aku mahukan.. pasti..
paha diraba, kocek diseluk..
dompet di tarik perlahan..

sebotol 100plus digapai dari jarak dekat..
dari peti sejuk berpetak yg galak bagai mesin tebu..
wah, rm2.00... mampu kot..

sekarang aku berada betul2 di hadapan cashier...
botol air aku aku letak menegak dihadapan..
sambil helaiaan ringgit dikeluarkan..

tiba tiba....

" mintak Dunhill '20' satu...."
suara garau sipi sipi ditelinga ku..
hitam nya muka!!! (hatiku berdetak)

owh.. silap.. beliau masih lagi bertopi keledar hitam...
seorang pakcik rupanya..
memotong line ku..
namun aku sabar kerna aku telah diajar yg ia separuh dari iman..

suara anak kecil berlari riang kearah pakcik itu...

"ayah, nk yang nie"anak kecil bersuara
"berapa harga nie?" bidas si ayah
(sambil membelek belek kotak air susu itu)
"rm1.20 yah" jawab si anak
"ohh, mahal nie. tukar yg lain".. si ayah lagi..

aku tersentak bak dirembat bola tepat ke arah muka..

aku cuba membandingkan barangan mereka..
Dunhill 20- rm9.30
&
Susu berkhasiat-rm1.20 yg direject...

masyallah... kenapa wahai si ayah?
rokok yg sedikitpun tidak mendatangkan manfaat itu tidak terasa mahalnya....
tetapi susu kotak yg sedikit murahnya dari 100plus aku yg berkhasiat
begitu mahal bgnya...

aku ingin juga menegur si ayah itu...
namun keberaniaan aku sekuman sahaja..
maafkan aku si anak kecill..
tidak dapat membela hak mu...

helaiaan rm 2.00 telah ku bayar..
tiba utk aku blah..

assalamualaikum...




No comments:

Post a Comment